9دسامبر 2021- ورزشکاران استقامتی میانسال کنترل بهتری بر فشار خون و الاستیسیتی شریانی بالاتری (معیار غیرتهاجمی خطر قلبی عروقی) نسبت به بزرگسالان کم تحرک در همان گروه سنی دارند. مطالعه ی مشترک فیزیولوژیست ها در تگزاس و ژاپن، همچنین سطوح قابل مقایسه ای از این فاکتورها را در مقایسه با بزرگسالان جوان، به لطف تمرینات هوازی منظم، نشان داد. این یافته‌ها نشانه‌هایی قوی از بهبود کنترل فشار خون و کشش عروقی را ارائه دادند که ممکن است به تنظیم بهتر جریان خون مغزی در افراد میانسال کمک کند. این مطالعه قبل از چاپ در مجله فیزیولوژی کاربردی، بصورت آنلاین منتشر و به عنوان مقالهAPSselect برای ماه دسامبر انتخاب شده است.

سفتی شریانی در میانسالی که با خطر بیشتر سکته و زوال عقل در سنین بالاتر همراه است، همچنین با خطر بیشتر بیماری های مزمن مرتبط با سن مانند فشار خون بالا، بیماری مزمن کلیوی و دیابت مرتبط است. دانشمندانی که این مطالعه را انجام دادند، بررسی کردند که چگونه ورزش هوازی منظم در دوران میانسالی می‌تواند بیماری‌های فوق‌الذکر را با بهبود یا جلوگیری از بدتر شدن تنظیم جریان خون مغزی مرتبط با سن، کنترل کوتاه‌مدت فشار خون و کشش شریانی، کاهش دهد.

این مطالعه بر روی 20 ورزشکار میانسال (45 تا 64 ساله) با حداقل 10 سال تمرین هوازی و 20 فرد بزرگسال جوانتر از 45 سال و 20 بزرگسال میانسال کم تحرک انجام شد. محققان در این مطالعه ورزش هوازی منظم را به عنوان دویدن، دوچرخه سواری، شنا یا تمرینات چندوجهی(multimodal training) با شدت متوسط ​​تا شدید، تعریف کردند.مزایای بلند مدت این مطالعه به طور بالقوه به معنای بهبود قابل توجه سلامت انسان است.

محققان نوشتند: یافته های ما پیامد بالینی مهمی دارد، زیرا ورزش هوازی منظم در دوران میانسالی ممکن است از بیماری‌های مزمن مرتبط با افزایش سن جلوگیری کرده و طول عمر سالم را افزایش دهد.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20211209/Regular-aerobic-exercise-during-midlife-may-prevent-age-related-chronic-diseases.aspx